![]() |
|
Kaksi nuorta selvästi nälkiintynyttä
poikaa ilmestyi kesällä
1965 Lyngeninvuonon rannalle
Olderdalenin lauttalaiturille.
Pojat ovat matkalla kotiinsa
Uuteenkaupunkiin pitkältä erämaavaellukselta.
Vaellusreitti kulki Kautokeinosta
länteen meren rantaan.
KAIKKI MAAILMAN MERET
Autolautan miehistössä kaikki ovat kapteenia
lukuunottamatta vanhoja eläkkeellä
olevia merikarhuja, jotka ovat seikkailleet
ennen Lyngenin kotivuonon rannoille
asettumista kaikilla maailman merillä.
Päivät kuluvat työn ohessa eri pestejä ja
tapahtumia muistellen.
MERIMIEHEN UNELMIA
Yli 20 vuotta Ivalon Matissa erämaassa
perheineen asunut merikapteeni on ollut
koko työikänsä merillä. Merelle lähtöä
mies ei ole katunut koskaan.
KOTIIN SOUTAMALLA
Löydettyään nuorena miehenä erähenkisen
vaimonsa, suuntautuivat parin yhteiset
lomat vuosittain Lappiin. Reissuilla
syntyi ajatus Lappiin muuttamisesta,
joka toteutui, kun he ostivat talon Ivalon
Matista. Talo sijaitsee joen takana, joten
mereltä kotiin palaava kapteeni joutuu
soutamaan viimeisen osuuden kotimatkastaan.
JOULUYÖ TAIFUUNIN SILMÄSSÄ
Ruotsalainen rahtilaiva M/S Thai liikennöi
vuonna 1972 Kaukoidässä Japanin
vesillä. Laivassa oli kiinalainen miehistö
ja skandinavialainen päällystö.
Vaelluksella kala ei ollut syönyt eikä
marjoja ollut löytynyt tarpeeksi. Voimia
heille oli antanut poron kuivaliha, jota
pojat olivat saaneet autettuaan matkan
varrella tunturikylässä saamelaisvanhuksia
heinänteossa.
Olderdalenista kaverukset menivät lautalla
yli Lyngseidin. Lyngenissä he ostivat
lauttamaksun jälkeen jääneillä viimeisillä
kolikoilla siirappileivän. Sen syötyään
kaverukset liftasivat Skibottenin kautta
Muonioon ja Rovaniemelle, josta heillä
oli lippu kotiin. Perillä kotona nälkä oli
valtava. Edellinen ateria oli siirappileipä
Norjassa.
Nyt toinen kaveruksista, Petri Kangasvuo,
toimii lyngseidetiläisellä Bjørklids Ferjerederi
AS varustamolla merikapteenina.
Aluksena hänellä on autolautta välillä
Olderdalen-Lyngseid. Hänelle tarjottiin
viisi vuotta sitten kapteenin pestiä samalle
autolauttalinjalle, jolla hän oli nuorena
sällinä kulkenut osan paluumatkasta pitkältä
erämaavaellukselta.
Lyngseidetin Kangasvuo löysi uudelleen
muutettuaan Ivalon-Mattiin. Muutossa
häneltä jäi purjevene Uuteenkaupunkiin,
mutta mieli teki saada vene lähemmäs
uutta asuinkenttää. Silloin hän
muisti vuonna 1965 tekemänsä vaelluksen
ja lauttamatkan.
Pian hän purjehti kaksi kuukautta Inkeri-
vaimon ja kahden lapsensa kanssa
Tanskan salmien kautta pohjoisen vuonoon.
- Ei uskoisi, että täällä kaukana Pohjan
perillä ja Saamenmaassa on tämmöinen
lautta, jolla aikoinaan kaikki mahdolliset
meret kiertäneet vanhat merimiehet nyt
seilaavat.
Merimiehet eivät osaa jäädä pirttiin
eläkkeelläkään. Kangasvuon kipparoiman
autolautan yliperämiehenä on eläkkeellä
oleva "amiraali", joka on toiminut saman
autolautan kapteenina yli 20 vuotta.
- Olisi vain pitänyt syntyä muutama sukupolvi
aikaisemmin, silloin olisi päässyt
seilaamaan purjeilla koko uran.
Hän tietää, mistä on jäänyt paitsi, koska
on ehtinyt toimia kahdella purjelaivalla
kipparina. Toki hänenkin nuoruudessa
merimies eli eri elämää kuin muut. Ennen
miehet tekivät vuoden sopimuksen
"villiin laivaan" ja tiesivät, etteivät tule
vuoteen kotiin.
- Häiden jälkeen olin neljä päivää kotona,
jonka jälkeen lähdin vuodeksi Kaukoitään.
Kun tulin kotiin, niin tytär oli 3,5
kuukauden vanha.
Kolmen kuukauden kesäloman jälkeen
hän lähti puoleksi vuodeksi merille. Tytön
kasvettua, isä otti perheen mukaansa
kahdeksi vuodeksi Japaniin. Sillä reissulla
Inkeri-vaimo oppi japanin kielen
kirjoitustaitoa myöten.
- Nykyään olen vuodesta puolet merillä
ja toisen puolen kotona.
Perhe eli ensimmäiset vuodet sähköttömässä
talossa pitkälti luontaistaloudessa.
Vanhemmat saivat konkreettisesti
kokea sen, mitä olivat lähteneet Lapista
hakemaan.
Pian Ivaloon muuton jälkeen merenkulkuun
iski lama, jolloin talvella merimiehen
aika kului usein renkinä poroerotuksissa.
Ajat paranivat pian ja vuotuiset
merelläoloajat pitenivät.
Vaikka Kangasvuo asuu Pokan tien
varressa keskellä metsää, ei hän ole edes
harkinnut jättävänsä ammattiaan.
- Ei meidän sukupolven seiloreista
monikaan kykenisi maalle töihin, se olisi
liian tasaista ja tylsää. Minäkin kokeilin
nuorena maatöitä, toimin silloin kaksi
vuotta luotsina, jos sitä voi nyt maatyöksi
sanoa.
Urallaan hän on kipparoinut tai toiminut
yliperämiehenä lukemattomilla laivoilla.
Suurin alus on ollut 250 metrinen
tankkeri. Viimeiset viisi talvea hän on
ollut jäänmurtajilla perämiehenä. Viime
syksyn hän hinasi ja ankkuroi Pohjanmeren
öljynporauslauttoja.
- Olen merellä niin kauan, kuin Luoja
suo ja joku huolii. Tämä on elämäntapa.
M/S Thai sai joulun alla Etelä-Japanissa
lastikseen teräslevyjä ja lähti yli 1000
kilometrin matkalle Mogista kohti Yokohamaa.
Jouluiltana miehistö valmistautui
juhlaillan viettoon. Kaikilla oli univormut
päällä ja jouluruoka tuoksui, laivassa oli
lämmintä.
Yhtäkkiä M/S Thai sai niskaansa vuoden
viimeisen taifuunin. Vanhan, vuonna
1947 rakennetun laivan konehuoneessa
repesi putki ja konehuone täyttyi vedellä.
Laivalle tuli täydellinen blackout, alus
menetti sähköt ja ohjattavuuden.
Miehistö ehti lähettää vain yhden SOSviestin
ennen kuin laiva kallistui 45 asteeseen.
Silloin se menetti myös vararadioyhteyden,
koska laivan kallistuessa
kannen ylimmissä rakenteissa olevat hätäakut
putosivat laidan yli mereen.
Ruotsissa televisio uutisoi, että M/S
Thaihin on menetetty yhteys ja alus on
todennäköisesti uponnut.
Alus pysyi pinnalla, mutta ajautui vääjäämättä
taifuunin silmään. Siellä laivan
kallistus kasvoi välillä 90 asteeseen. Miehistö
ei voinut jättää laivaa, koska taifuuni
riehui ympärillä. Lämpimän turvan antanut
laiva oli yhtäkkiä muuttunut myrskyssä
piehtaroivaksi kylmäksi mustaksi
raudaksi. Kukaan miehistä ei uskonut
selviävänsä, lopullinen lähtö oli kaikille
selvä.
Jouluyönä perämies Petri Kangasvuo
seisoi yksin styyrpuurin siivellä salamoiden
valaiseman teräslastisen laivan kallistellessa
kyljelleen. Laivan niitattu rautarunko
valitti ja pingahteli merenkäynnissä.
Miehen mielessä pyörivät ajatukset,
miten vanhemmat jaksavat kotona pojan
kohdattua lähdön niin nuorena.
Aikansa seurattuaan laivan kallistelua
hän oivalsi, ettei laiva uppoa ruumassa
olevan teräslastin estäessä lopullisen
kaatumisen.
Joulupäivänä ajelehtivan laivan vierelle
ilmestyi pelastusalus, joka sai kovassa
merenkäynnissä kiinnitettyä hinauskaapelin.
Kallistunut laiva hinattiin syvyyteen,
jossa se pystyi lepuuttaa molemmat
ankkurinsa. Pelastusalus jätti haaksirikkoutuneen
laivan ja sen miehistön.
Tapaninpäivän aamuna laivan konehuoneen
ja ruuman välinen ovi petti ja
vesi tulvi laivaa. Koko miehistö nousi pelastusveneisiin.
He jäivät kuitenkin laivan
kylkeen odottamaan, uppoaako laiva vai
ei. Edelleenkään miehet eivät irrottautuneet
laivastaan, koska se antoi viimeiseen
asti suojan.
Iltapäivällä paikalle ilmestyi pelastuskalustoa.
Kiinalainen miehistö siirrettiin
maihin. Kourallinen päällystöä pumppasi
laivassa viikon, jolloin kallistuma oikeni
20 asteeseen ja laiva voitiin hinata
satamaan. M/S Thai jouduttiin romuttamaan.
- Meren kanssa pysyy kaverina vain
merta kunnioittamalla. Tapahtuman jälkeen
olen ollut ikäni kiitollinen, että meri
säästi minun hengen. Kunnioitus jatkuu,
teen työtä merellä, harrastan sukeltamista
ja purjehdin, olen täällä kuin kotonani,
miettii kapteeni muistellessaan
erästä joulua.