![]() |
![]() |
Kohtasimme ensi kerran Suomenlinnan Susisaaren venetelakalla Juhannuksen
jälkeisellä viikolla vuonna 1971.
Olin 25 vuotias ja juuri kotiutunut reilun vuoden mittaiselta pestiltä
villinlinjan tankkilaiva Saijalta. Se oli merimiesurani ensimmäinen
perämiehen jobi, ja rahaa oli jäänyt vähän
säästöönkin, voi niitä vanhoja hyviä aikoja.
Olin jo kevättalvella kirjoittanut Isälleni, että jos voisit
koettaa valmiiksi katsella sieltä Hesasta jotain käytettyä
perinteistä puupurjevenettä, niin säästyisi purjehdusaikaa
kesästä.
Siinä seisoit kelkan päällä ryhdikkäänä
hoikkine linjoinesi kylki kimallellen valkoisena, vastamaalattuna. Isäni
oli kerinnyt jo aloittaa kevätkunnostustyöt, joihin itse innolla
tartuin.
Kahden viikon aikana Lady oli saatu vesillelaskukuntoon ja 9. heinäkuuta
nostimme Isäni kanssa purjeet ja suuntasimme keulan kohti Uuttakaupunkia ,
Isäni kotikaupunkia ja perheemme kesälaitumia. Perille
päästiin, mutta se oli seikkailurikas matka ja kaipaisi jo ihan oman
tarinansa.
S/Y Ladyn historiasta on olemassa erittäin niukasti tietoa. Kaikki
tämä perustuu ainoastaan siihen, mitä edellinen omistaja,
kadotettu Jaska Salminen kertoi. Jos Jaska luet tämän, niin ota
yhteyttä, ehkä tiedät enemmän, yhteystiedot löytyvät
etusivulta
.
Tiedetään, että Lady on rakennettu Suomessa. Rakennusvuodesta ei
ole täyttä varmuutta, mutta otaksuttavasti se on
lähempänä ensimmäistä maailmansotaa kuin toista. Vene
on alun perin ollut ilman ruffia, ja rakennettu pine on oak, eli
kaaret, vantaat ja kölitukki tammea, laidoitus mäntyä.
Alkuperäinen nimi ei ole tiedossa. Vuodesta 1971 vene on ollut
nimeltään
Lady
.
Jo ennen toista maailmansotaa Lady ostettiin Ruotsiin, missä Hän
purjehti pitemmän aikaa. Päättelen asian siitä, että
venekaupassa mukana tulleet, vieläkin täysin
käyttökelpoiset Star-luokan purjeet ruotsalaisten tunnusten neuleet
näkyvissä, ovat materiaaliltaan dacronia. Tämä materiaali
tosin poikkeaa huomattavasti nykyisistä. Kude on erittäin
tiheää ja lanka ohutta, mikä tekee kankaasta silkkisen notkeaa
ja saa purjeen vetämään silkkityvenessä. Käytän
näitä yhä kevyentuulen purjeinani.
Lady asettui pitkäksi aikaa Uuteenkaupunkiin. Hän sai minutkin
muuttamaan sinne. Opiskellessani Rauman merenkulkuopistossa kävin
kevätviikonloppuisin kunnostamassa venettä ja luonnollisesti nukuin
Ladyssa. Huhtikuulla oli vielä yöpakkasia eikä siihen aikaan
purjeveneisiin pruukattu asentaa lämmityslaitteita. Katselin haikeana
kohti Sorvakonmäen osaketaloja telakan naapurissa ja ajattelin että
kelpaisipa asua tuolla. Kun sitten valmistuttuani merikapteeniksi menimme
morsiameni Inkerin kanssa naimisiin, Hesalaisia hänkin, ja neljän
päivän kuherrusajan vietettyämme lähdin vuodeksi
Kaukoitään japanilaisille tankkilaivoille, sanoin
lähtiessäni, että koeta löytää osake niistä
Sorvakon taloista. Kolmen kuukauden päästä tuli kirje: Asunto
hankittu 4-kerroksesta ja saatu velkaa koko summalle.
Ladyn purjehdusalueena tuli olemaan yli 20 vuoden ajan koko Saaristomeri,
Ahvenanmaa mukaan lukien. Pisimmät purjehduskaudet alkoivat huhtikuun
lopulla ja päättyivät marraskuun lopussa. Lomajaksot asuimme
veneessä. Perheen kasvaessa miehistö oli enimmillään:
isä, äiti, viisi lasta ja kaksi siperianhuskya.
Nuorin tyttäremme Susanna tuli ensireissulle Ahvenanmaan pohjoispuolen
saaristoon 23. lokakuuta kahden päivän vanhana. Pelastusliivit
puettiin päälle jo Uudenkaupungin synnytyslaitoksella. Syystäkin
meitä pidettiin noina aikoina paikallisina kylähulluina. Inkeri on
ollut jokaisen vauvansa kanssa Ladyssa ja väittää veneen olevan
paras olotila synnyttäneelle äidille, koska saa rauhassa makoilla ja
liikkumatila on pieni.
Saaristomeren alueella meillä oli noin 15 vakituisesti
käyttämäämme luonnonsatamaa. Olimme aina ankkurissa,
käytämme tätä tapaa edelleenkin, mikä ei aseta
satamalle niin suuria vaatimuksia, emmekä häiritse luonnon rauhaa
rannassa, eikä inise hyttyset. Ladyn koukku on järeää tekoa
plus vaijeri plus kettinki ja sitten vasta köysi. Ankkurista onnistuu
kesken unien tuulen suunnan muuttuessa luovimaan ulos kun ei aikaile.
Maakiinnityksessä ollessa tuleekin jo aika hässäkkä
apukoneettomalle veneelle.
Vuosien vieriessä rakkaat ankkuripaikkamme alkoivat yksi toisensa
jälkeen kadota niin kuin helmet pitkästä helminauhasta. Johonkin
oli keväällä ilmestynyt rantaan kasa
mökinrakennusmateriaalia, toiseen kohosi veneilyseuran maja, kolmannen
valloittivat rantautuvien veneilijöiden joukot jne. Lopulta alue josta
käytimme sanaa Ladyn Reviiri käsitti yhden käden
sormilla laskettavan määrän luonnonsatamia Ahvenanmaan
pohjoispuolen-, Iniön- ja Pyhämaan ulkosaaristoissa. Sielläkin
meri tuntui voivan vuosi vuodelta pahemmin, mitä tilaa olin kaikki
nämä vuodet sukeltajana seurannut. Olen kaikesta huolimatta
kiitollinen, että olemme saaneet kokea tuon paremman ajan. Muistot ovat
jääneet elämään. Kun alkaa tuntua, että paras on
takanapäin, rupeaa tähystelemään uusia suuntia. Näin
teki Ladykin. Katse kohti Pohjoista, haaveena Jäämeri.
Vei vuosikymmenen ennen kuin tämä unelma alkoi lähestyä
edes realistista tasoa. Tähän liittyy osana muuttomme
Uudestakaupungista Ivalon-Mattiin Inarissa vuonna 1985. Kesät vietimme
kuitenkin vielä Pyhämaassa vanhempieni kesäpaikan tontille
rakentamassani saunatuvassa ja Ladyn purjehduksilla. Kaiken liikenevän
ajan käytin Ladyn rakenteluun. Työkalut olivat mukana
purjehduksillakin.
Suoritin Ladyssä urakan, jonka tarkoituksena oli saada vanha puinen
saaristoristeilijä riittävän merikelpoiseksi
kestämään valtameriolosuhteita.
Haave Arktisista vesistä syntyi vuonna 1983 palvellessani
perämiehenä tankkialuksessa Grönlannin linjalla.
Ladyn muutostyöt alkoivat kuitenkin jo vuonna 1980. Syynä oli
vuotaminen. Vanha runko oli moitteettomassa kunnossa. Kölipultit olin
antanut vaihtaa ruostumattomiksi Reinholmin telakalla jo vuonna 1972. Tiukassa
kryssissä avomerellä iäkäs runko kuitenkin eli niin kuin
vanha reki myös tekee, ja vuoto oli huomattava. Oliko edessä veneen
vaihto?
Reinhomin Waltteri oli välittämässä hyvin pidettyä
mahonkiristeilijää, nimikin seksikäs, Miss Rachel,
täydellä purjegarderoobilla varustettuna ja koko paketin hinta ei
vastannut edes purjeiden arvoa. Olisi järjestynyt rahoituskin.
Kesä 1981 oli hellekesä. Ladyn vuosien saatossa tervaskantomaiseksi
materiaaliksi kovettuneet kylkilankut imivät lasikuituhartsia. Waltterin
porukka laminoi ulkosivut. Minä tein täkin, ruffin ja rakensin
itsestään tyhjentyvän sitloodan tummasta filmivanerista
alumiini-L-vahvistein ja lasikuitulaminaattia käyttäen. Ulkopuolelle
tuli vesilinjan yläpuolelle 2 kerrosta lasikuitumattoa, vesirajan alle 4
kauttaaltaan, kölisarjoihin 6 ja keulavantaaseen 8 mattoa
jäävahvistukseksi, johon lisäksi ruuvasin 3 mm paksun
ruostumatonteräskiskon. Kölin alle kuidun suojaksi kiinnitettiin
rosteripeltikaukalo 10 mm pulteilla jengaten kölin sivuihin. Asetin sen
sisäpuolelle vielä 5 mm kumimaton. Savottaan kului polyesterihartsia
koko 200 l tynnyri. Vesilinjan alapuolelta Lady on tuplavene. Vielä nyt 22
vuoden jälkeen matto istuu tiukasti kiinni rungossa. Purjehduskausi
pääsi sinä kesänä alkamaan vasta syyskuussa. Lady oli
saanut lisää painoa, mikä tuntui vakaampina liikkeinä. Vene
oli ensi kerran kuiva sisältä.
Seuraavan talven lomajaksoilla naputtelin sisätiloihin garneeraukset, tein
uudet turkkilevyt vanerista, rakentelin makuulaverit kajuuttaan ja
fööriin, näpertelin pentteriin SB puolelle ruokahyllyt,
sekä asensin keulapiikkin 75 litran ruostumatonteräs makeavesitankin,
josta vesi tulee omalla paineellaan letkua pitkin pentterin hanalle ja
täyttöaukko sijaitsee täkillä aivan keulassa. Tankin teki
mittatilaustyönä Ukilainen Sjöbergin Eikka, eläkkeellä
oleva laivan poosu. Hän on tehnyt myös Ladyn muut tankit ja
ruostumatonterästyöt. Vesitankin yläpuolelle rakensin tilan
purjevarastoksi, johon garderoobin joutilaat juuri ja juuri mahtuvat. Nykyisin
kun purjehdimme Inkerin kanssa etupäässä kahden, saavat purjeet
olla vapaammin föörskanssissa.
Siellä Reinholmin suulissa, missä ahersin, Ladyn masto sattui
huilaamaan H-veneen maston kanssa rinta rinnan. Paljastui, että Ison
purjeen etuliikki oli millilleen sama, n.10m. Kuin tilauksesta.
Keväällä sai Lady alumiinitakilan. Maston ostin
H-venekilpailijalta, joka oli vaihtamassa venettään uudempaan. Puomin
jouduin teettämään Turun teräskalusteessa, koska Ladyn
puomi on 4m pitkä. Vantit tilasin Niinirannalta 5mm paksuisina ja
lisäksi tulivat myös partuunat. Samasta paikasta löytyi
myös H-veneen isopurje, johon teetin lisäksi kaksi reiviä. SM -
voittajalta sain edullisesti pari lähtöä käytössä
olleen fokan. Tämä purjekerta, jonka alun perin hankin kovantuulen
setiksi, on osoittautunut olevan eniten ylhäällä.
Ladyn purjevarasto on vuosien varrella kasvanut jo maksimiinsa ollen
suurimmasta pienimpään, - näinhän se on se
tärkeämpi vaihtojärjestys: Spinnu, Star-Iso, H-Iso, H-Iso
reiveillä, Genua, Star- luovigenua, H-fokka, Folkkari-fokka 1-Isoreivin
kanssa pidettäväksi, Hai-fokka 2-reivin kanssa
käytettäväksi, Trysail ja Myrskyfokka. Purjepinta-ala
suurimmalla setillä: Star-Iso/Genua on 35 neliötä.
Seuraavana vuonna asensin enimmät sähkötyöt, kuten
sulaketaulun, kulkuvalot, sisävalaistuksen, pentterin tuulettimen,
pilssipumpun, pistorasiat sisään ja ulos käsivalonheitintä,
pölynimuria ja kännykänlaturia varten, sekä peräluukun
päälle aurinkopaneelin. Pilssiin tuli myös alumiinirakenteinen
käsikäyttöinen pumppu. Pentterin BB puolelle rakensin
keittiön alumiinipellistä ja asensin sinne Wallasmarin
liesilämmittimen. Tämä mahtui sinne millin tarkkuudella. Eikka
teki 20 litran tankin, joka mahtui vielä sekin lieden alle. Kaikkiin
tankkeihin asensin anturit ja mittarit sopiviin paikkoihin.
Keväällä Eikka teki Ladyyn hienon muotoperäsimen
rosterista, joka täytettiin polyuretaanivaahdolla.
Joinakin vuosina tuli aikaansaannoksia enemmän, toisina
vähemmän, sillä Lady myös purjehti joka kesä. Kaikkia
vuosien varrella tehtyjä uudistuksia ei kannata tässä luetella,
olisi vaikea muistaakaan ja lista jäisi kuitenkin suurimmalta osalta
lukematta. Kerron tärkeimmät.
Uudistukset ovat muuttaneet Ladyn mittoja, joten Hän vastaa
tällä hetkellä lähinnä 5.5-luokkaa. Pituus 10,5m,
vesilinja 9,7m, leveys 1,80m, syväys 1,55m, kuivakylki 0,50m, purjepinta
max 35 neliötä mutta voidaan sovittaa vaihtamalla seilejä. Paino
= ?, ehkä liikaa luokkavaatimuksiin, mene ja tiedä.
Ladyn keula- ja peräluukut ovat täysin vesitiiviit varustettuna
kumitiivistein ja pultti/siipimutterikiinnikkein. Sitloodan penkki- ja
konehuoneenluukuissa on kumitiivisteet ja salpakiinnikkeet. Ruffin oviluukut
putoavat uraa pitkin alas ja kattoluukku vedetään päälle.
Kynnys on pääkannen tason yläpuolella. Koko ovimateriaali on
järeää teakia. Istuinkaukalo tyhjenee 4:n spyygatin kautta.
Edessä sivuilla sijaitsee isot holkit ja peränpuolella
turkkilevyssä pienet.
Lady on suunniteltu lähes vesitiiviiksi. Pumppukapasiteetti
(järeä käsikäyttöinen + automaattinen
sähköinen pumppu) on laskettu riittäväksi vaikka vene
joutuisi välillä vesimassojen alle. Kaikki konstruktiot, tankkien
kiinnitys ja varustuksen surraus mukaan lukien, on suunniteltu mahdollisen
voltin varalle. Jotta koko miehistö voisi tiukan paikan tullen
olla kannen alla, suunnittelin Ladyyn myös sisäruorin. Tämä
sijaitsee keulaosastossa SB-puolella siten, että styyraaja istuessaan
jalat suorana, BB-puolen eli pentterin skottiin nojaten, katsellen ulos
pyöreäikkunasta keulassa sekä keulimmaisista sivuikkunoista,
oikealla kädellään hoitelee pyörää.
Tähän kytketty hydraulinen pumppu istuu kiinni skotissa ruokahyllyn
puolella teepurkin kaverina. Letkut kulkevat pilssissä ja nousevat
läpivientien kautta SB-puolen ahteritäkille, missä sijaitsee
sylinteri, jonka akseli kiinnitetään tarvittaessa pinnaan
kiinteästi asennetulla pultilla ja mutterilla. Systeemiin asensin
lisäksi Autopilotin.
Purjehdusmittariston, joka yleensä sijaitsee ulkona, sijoitin
sisään styyraajan nokan alle täydennettynä
lisäkompassilla. Mittarit näkyvät normaalioloissa avoimesta
ovesta myös peräpinnan pitäjälle.
Ääriolosuhteissa selviytymistaistelua olisi käytävä
aaltojen mukana surffatessa koneella ajaen. Myrskyfokka keskelle skuutattuna
helpottaa estämään veneen joutumista kyljittäin merta
päin. Miehistö on sisällä, joista yksi styyraa, toinen
passaa päälle pumppuja.
Seuraavaksi Lady maalattiin ulkopuolelta: 2 x epoxyterva + 2 x
kaksikomponenttimaali.
Navigointilaitteina Ladylla on: 2 kompassia + suuntimakompassi, Sekstantti, AP-
navigaattori(uusittu sittemmin GPS:ksi), Magellan GPS, Seafarer kaiku, Fuso
lcd-näyttö kaiku, Apelco tutka, jonka antennin paikka ruffin katolla
on osoittautunut onnistuneeksi. Muuta paikkaa ei olisi ollut tarjollakaan.
Radiokalustona on: VHF, LA, GSM, FM/AM radiovastaanotin.
Jollana Ladylla on pumpattava Bombard AX1.
Keula kohti Norjaa. Kurssi Skagenin T1-poijulta Sandöhön, Norjan
eteläisimpään saariryhmään, matkaa 92 meripeninkulmaa.
Luoteistuuli yltyi tasaisesti, ollen kovimmillaan keskiyöllä.
Voimakkuus oli enimmillään noin 6 bof, mikä ei tuulena ole
Ladylle mikään ongelma, mutta tuosta suunnasta nousee Skagerakissa
melkoinen merenkäynti, vapaasti isoilta vesiltä. Sinä
yönä istuin pinnassa aamuun. Murtuvat aallonharjat tulivat yli
fosforitähtiä välkehtien ja maistuivat Valtameren suolalta.
Kolme myrskylintua seurasi meitä koko ylityksen ajan ja pimeässä
näyttäytyivät silloin tällöin perävalon
näköpiirissä aivan liki. Pidimme Tapsan kanssa vahtia.
Tytöt nukkuivat. Kaadoimme välistä kuumaa teetä termarista
mukiin. Pikku rommikin lämmikkeeksi. Oli hyvä olla Merellä Ladyn
kanssa.
Olisi tehnyt mieli jäädä päiväksi snorklailemaan,
mutta sää ja tuuli olivat suotuisat, joten jatkoimme matkaa.
Edessä odotti koko reissun pisin avoin rannikko-osuus. Stavangerin
tienoilla vasta alkavat suojaiset vuonoväylät. Purjehdimme koko
päivän ja yön leppoisassa myötäisessä. Listafyrin
kohdalla saimme kokea voimakkaan myötäisen vuorovesivirran, joka sai
maat vilisemään vaikka purjeet vain laiskasti pullistelivat. Aivan
legin loppupäässä Tanangerin kohdalla jouduimme sakeaan sumuun.
Tutka osoitti tarpeellisuutensa oudoilla vesillä. Jatkoimme aina
Karmöyn saarelle asti, mistä iltapäivällä
löysimme suojaisen lahden ankkuripaikaksi. Teimme kunnon hernesopat ja
letut, ja painuimme pehkuihin puolentoista vuorokauden valvomisen jälkeen.
Aamulla oli super olo yli 12 tunnin unien päälle. Ankkuri ylös
ja keula kohti Pohjoista. Ohitimme Haugesundin ja pahamaineisen Slettan
avomeriosuuden tyvenessä koneella ajaen. Rutsöyn saaren poukamasta
löysimme hienon luonnonkauniin ankkuripaikan, johon näkyi reissumme
eka oikea tunturi Siggo. Päätimme viettää tässä
rokulipäivän ja kaksi yötä. Poimimme mustikoita,
peseydyimme kunnolla makeavesipurossa ja saimme myös hyvää
vettä keulatankin täyteen.
Hellekesä oli saapunut Skandinaviaan. Uima-asuisina puskimme koneella
kohti Pohjoista pitkin tyveniä vuonoja, joiden reunat muuttuivat
päivä päivältä jylhemmiksi. Sitten vilahti jo eka
lumilaikku korkeuksissa, mikä sai aikaan Pohjoisen porukassa riemun
kiljaisun. Koti lähenee.
Bergenin eteläpuolella sijaitsevan Austevollin saaren Kolbeinshavn on
hyvä pienvenesatama ja heti rannassa kauppa. Päätimme
provianteerata: hyvää Norjalaista brunostia, saetersmöriä,
kneippbrödiä, yoghurtia, syltetöyta ja jätskiä
tietysti. Suomalainen vene oli poikkeus täällä ja saimme
ansaittua huomiota osaksemme.
Matka jatkui Bergenin ohi ja kapeita vuonoväyliä aina Sognefjordin
suulle, jonka pohjoispuolelta löysimme hienon suojaisen luonnonsataman
Vikingvaagin. Täällä pidimme vapaapäivän snorklaillen
ja keräten isoja sinisimpukoita, joita keitimme illalla ja herkuttelimme
mahantäydeltä.
Norjan ranta on pitkä. Päivät kuluivat pinnassa istuen
aamiaisineen ja päivällisineen. Koukku pohjaan vain nukkumisajaksi.
Paljon sai ajaa koneella, sillä korkeat kallioseinämät
useimmiten suojaavat tuulen tai puristavat sen vuonon suuntaiseksi, eli siis
jos purjehditaan, se on myötäistä. Luovimiseen ei kesä
riitä.
Vestfjordin suulla jouduimme pitämään kovaa länsituulta
kolme päivää Karlsön suojassa.
Itse Länsivuono tultiin sopivan reippaassa myötäisessä.
Matkan Lodingenista Tromsöhön kuljimme tarkkaa vuorovesilaskelmaa
noudattaen. Oli lähdettävä aamulla määräaikaan,
toisinaan klo 03:30, toisinaan klo 13:30. Täällä on mahdollista
joissain sunteissa saada 5 solmun tidvannsströymi. Se on kivampi
myötäisenä.
Ei tullut käytyä tällä reissulla kuin kahdessa Norjan
kaupungissa. Tromsöhon ei tullut asiaa, vaan ajoimme ohi 12. 8. puolilta
päivin.
Lyngseidet on luonnonkaunis paikka alppimaisema ympärillään.
Kylä on vanha ja pieni. Asukkaita koko Lyngenin kunnassa on 3000.
Kulttuuria leimaa vielä selvästi Vanha-Lestadiolaisuus. Monella on
sukujuuria Suomesta. Täällä Lady on asunut nyt jo monet vuodet.
Berndtin telakan slipillä on Ladylla oma vaunu, jolla Hän nytkin
parhaillaan pressun alla nukkuu talviuntaan. Kesällä ollaan omassa
poijussa.
Lyngseidetistä Kilpisjärvelle on matkaa runsaat 100km ja Kotiimme
noin 450km. mikä ei näillä leveysasteilla ole matka eikä
mikään.
Parasta Lyngenissä on itse Meri. Ei missään maailmassa meri
tuoksu niin hyvälle kuin Pohjoisessa. Vesi on kirkasta sukeltaa. Kalasto
on runsasta, mikä takaa parhaimmat mahdolliset sapuskat
päivittäin.
Purjehtijan paratiisiksi tätä seutua ei voi kutsua.
Sääolosuhteet ovat vaativat, matalapaineiden kulkureitti on
vieressä ja pieninkin riskin otto sään suhteen voi koitua
kohtalokkaaksi, sillä etäisyys lähimpään suojaiseen
paikkaan on yleensä useampien tuntien matka. Kevyet tuulet puuttuvat.
Tuulee 10m/s tai yli tai sitten on tyven. Nord-Tromsin alueen korkeat alpit
sekä suojaavat että kiihdyttävät ahtamalla tuulia.
Vuorovesivirtaukset joutuessaan vastakkain vallitsevan tuulen kanssa saavat
aikaan ikäviä yllätyksiä aallokon muodostuksessa.
Alkukesästä ns. fallvindit, jotka putoavat lumelta ja
jäätiköiltä, voivat olla voimakkuudeltaan orkaanin luokkaa
ja ne tulevat yllättäen nostaen välistä vesipyörteen
ilmaan niin kuin trombin. Spinnu on ollut pussissaan kaikki nämä
vuodet. Ilman luotettavaa konetta täällä ei
pärjää. Paikalliset perinteiset purjeveneet: Otringit ja
Femböringit olivat varustettu airoin ja purjeena oli raakapurje, joka on
myötätuulipurje. Nykyään täällä ei juuri
muita purjehtijoita näy kuin Lady ja satunnaiset turistiveneet
kesällä. Ei olla vielä kyllästytty, mutta välillä
kaipaa Saaristomeren nakupurjehduksia täydet seilit
ylhäällä. Ihminenhän on eläin jolla ei ole
missään hyvä. Kyllä täällä on joskus
tuntunut oikein hyvältä. Vuosien varrella on löytynyt muutama
tosi kaunis luonnonsatama. Niitä on täällä tosin harvassa,
sillä yleensä jokaisessa suojaisessa satamassa on asutusta,
ymmärrettävistä syistä, sillä onhan Jäämeren
ranta ollut asuttu jo ennen ajanlaskumme alkua, jopa ennen
jääkauttakin.
On tämä Ladyn Pohjoiseen pesiytyminen poikinut konkreettistakin
hyvää. Täältä olen saanut ongittua itselleni jobeja
Jäämereltä ja Huippuvuorten vesiltä, mikä on aina
ollut haaveeni. !999 2000 olin M/S Norbjörnissä
förstinä. Hoidimme Huippuvuorten rahtikuljetukset läpi vuoden.
Jäämeren syys- ja talvimyrskyt olivat kokemus, samoin Huippuvuorten
keskitalven pimeys. Näen silmissäni kun seilasimme ulos muutamaa
päivää ennen Joulua kohti Tromssaa tähtien tuikkiessa
keskellä päivää yön pimeydessä sekä
taivaalla että peilityvenessä meressä ja kun täysi kuu
valaisi Huippuvuoret kirkkaan valkoisiksi ja ne upposivat hitaasti mustaan
horisonttin. Sama kuu valaisi Suomen Käsivarren tuntureita
Jouluyönä kun ajoin autolla vailla vastaantulijoita suuntana Koti.
Pääsin Joulusaunan lauteille klo 02:30.
Viime kesänä minulla oli tilaisuus toimia kipparina matkustajia
kuljettavassa tutkimusmatka-aluksessa. Liikuimme Huippuvuorten pohjois- ja
itäpuolella, tutustuen arktiseen luontoon. Tämä oli
merimiesurani mieluisin työtehtävä.
Laivat seilaavat eikä niille voi rakentaa kivijalkoja, kunhan vain
kipparit muistavat tarkistaa että kölien alla on aina hiukan
vettä. Ei Ladykään Lyngeniin ole jäämään
tullut. Jonakin sopivana kesänä seilataan takaisin Suomeen taas.
Tapaamiin viimeistään silloin.
Ajankohtana, jota ei toistaiseksi ole tiedossa, mutta oletettavasti
50-60-lukujen taitteessa Lady palasi jälleen suomalaiseen omistukseen.
Uudella omistajalla oli haaveena väljemmät vedet. Eikä vain
jäänyt pelkäksi haaveeksi. Hän teki Ladylla Hampurin
reissun, josta on edelleen Ladyn kajuutan skotissa muistona pronssinen taulu:
Hansestadt Hamburg Raathaus.
Tämä reissu oli ennakkovalmisteluinaan kuitenkin vaatinut
tekemään huomattavia muutoksia rungossa merikelpoisuuden
lisäämiseksi. Laitaa korotettiin kahdella lautakerralla, mikä on
vieläkin hyvin havaittavissa sisältäpäin. Ladyyn
rakennettiin myös ruffi venevanerista. Istuinlaatikkoa jouduttiin
tämän takia laajentamaan peräänpäin, mikä
puolestaan vaati peräsimen siirtämisen kölin jatkeesta kaukalon
taakse perän alle aivan kuten tänään on tapana useimmissa
purjeveneissä. Tästä muutoksesta Lady sai poikkeuksellisen
ohjausherkkyyden. Pitkänä ja syväkölisenä veneenä
Hän kääntyy aivan akselinsa ympäri.
Nämä muutokset tehtiin tee-se-itse menetelmin, jotka ovat
lähtemättömästi jättäneet Ladyyn ronskin
meritytön ulkonäön, mihin kasinokaunottaret eivät yllä.
Seuraava omistaja on ollut ymmärtääkseni Jaska. Hän oli
päässyt Hankeniin lukemaan kauppatieteitä ja tarvitsi
opiskelurahaa. Hänellä vene ei ollut käytössä kuin
muutaman vuoden, jossa ajassa Lady oli kerinnyt hurmata hänet siinä
määrin, että ero oli silminnähtävän vaikea.
Venetyyppiä ei ole voitu vahvistaa, mutta sinä aikana, jolloin Lady
talvehti Uudessakaupungissa Reinholmin venetelakalla (myöhemmin Salmerin
telakka), tein paljon vertailuja ja mittauksia eri veneiden rungoissa. Olen
varma, että Ladyn alkuperäinen runko on ollut 5-luokan veneen runko,
tai muuten vain identtinen.
Liityin Uudenkaupungin Purjehdusseuraan, jonka ainaisjäsen nyt olen. Lady
liitettiin vuonna 1974 UPS:n venerekisteriin purjenumerolla: L 1374.
Näillä reviirimme 15 tukikohdalla oli myös jokaisella oma
erityispiirteensä. Joku oli lähellä hyviä sukelluskohteita,
toinen taas paras kampelapaikka elokuulla, kolmas syksyn silakka ja
karpaloapaja, joka keväällä tarjosi herkullisia
väinönputkia, neljäs sisempänä saaristossa antoi
hyvän mustikkasadon ja aina tarttui jokunen haukikin harppuunaan tai
uistimeen jne.
Istuin yksin Miss Rachelin kajuutassa ja ihastelin puutyön
täydellisyyttä. Tämäkö on kohta minun? Alkoi jotenkin
tuntua pahalta. Tuli petturimainen olo, ellei suorastaan paskahousumainen.
Tartuin skrapaan ja aloin poistaa Ladystä kaikkea maalia sekä ulkoa,
että sisältä. Waltteri väitti vielä vuosien
jälkeen, että skrapausjätettä tuli monta
hehtosäkillistä. Lady oli saava seuraavana kesänä parhaan
mahdollisen lasikuitupäällysteen sekä ulkosivuille, että
kansirakennelmiin. Sisäpuolelle pilssiin tervaa, muualle
liinaöljyä.
Miss Rachelin osti Vaasalainen lääkäri.
Minä ostin häneltä Rachelin vinssit, jotka olivat vanhentunutta
mallia, ns. rättipakeliittia, mutta tyylikkäät. Ne palvelevat
yhä Ladya.
Seuraavana keväänä asensin Ladyyn apukoneen, 7,5 hp Yanmar 1-GM
dieselin, joka mahtui niukin naukin. Koneen keulanpuolelle kajuutan ainoan
portaan alle sijoitin 40 litran polttoainetankin. Pakoletkusto tuli SB
ulkosivulle. 1-GM uusi 9hp malli oli tulossa ja Waltteri oli saanut
maahantuojalta edullisen tarjouksen jos vain saisi riittävän ison
porukan kasaan. Ilmoittauduin yhdeksi. Kävi kuitenkin niin, että
kaikki muut peruivat. Sain siitä huolimatta omani alennettuun hintaan, kun
kerran Waltteri oli tullut luvanneeksi. Hän piti aina sen minkä
sanoi. Waltteri oli puuvenerakentaja ja telakkansa paljain käsin
tyhjästä nostanut. Hän ei kunnioittanut pelkkää
statusta ja piti aina kaikkia asiakkaitaan saman arvoisina. Waltteri oli
parhaassa miehuudessaan myös innokas kilpapurjehtija. Hän kilpaili
Kansanveneluokassa omatekoisella Lunterillaan vuosikaudet joka
lähdössä UPS:n kilpailuissa ja kiersi regatoita. Meistä
tuli vuosien varrella Ystävät.
Lady oli alun perin tasaperäinen. Surffailu isossa peräaallokossa oli
hiukan laahaavaa. Kaipasin lisää vesilinjaa perään.
Polttoainekapasiteetti syville vesille aiottaessa olisi saanut olla
myös runsaampi kuin 40 l. Suunnittelin perään polttoainetankin
vetoisuudeltaan 120 l ja Eikka teki sen rosterista niin kuin muutkin. Pulttasin
sen peräpeilin läpi 4:llä tankkiin hitsatulla 10 mm pultilla.
Tee-se-itse mies oli rakentanut peräkaaren 2 x 4
materiaalista, joten se siitä. Paketoin hienouden 5:n
lasikuitumattokerroksen sisään. Täyttöaukko tuli
peräpeiliin SB puolelle. Tankista kulkee letku koneen
käyttötankkiin, joka sijaitsee kokonaan vesilinjan alapuolella.
Lisäys tapahtuu tarvittaessa kaksoishanan avaamalla. Ladyn
ulkonäkö mielestäni parani modernin peräpeilin
myötä ja vauhti myötäisillä kasvoi.
Ladyn ruffin katon päällystin teaktäkillä. Oli isompi
savotta kuin mitä osasin arvata.
Norjanreissu
pääsi alkamaan kesäkuun 12.-97. Miehistönä: Inkeri,
Petri, Susanna ja Tapsa. Matka läpi kotoisen saariston Nyhamnin majakalle
ja vielä yli Ahvenanmeren purjehdimme vauhdikkaasti
laitamyötäisessä pohjoistuulessa. Ruotsin rannikolla tuulet
kääntyivät vastaisiksi ja matkanteko hidastui. Juuri ennen
Juhannusta voimakas matalapaine piti Ladyn ankkurissa 3 päivää
Ringsön saaren suojassa Nynäshamnin eteläpuolella.
Västervikissa kävimme ostamassa provianttia.
Kalmarsundissa jouduimme myös odottelemaan kokonaisen päivän
kovan eteläisen asettumista. Hanöbuktilla saimme pitkästä
aikaa nauttia hellesäästä ja purjehduksesta täysillä
purjeilla.
Sandhammarin majakan sivuutettuamme alkoi itätuuli yltyä ja
pyyhkäisimme aika vauhtia Skånen maalaismaisemien vilistessä
ohi. Kiertäessämme Falsterbon niemeä tuulta oli jo liikaa, mutta
läheltä löytyi ankkuripaikkakin eli heti niemen takaa
parikilometrisen hiekkarannan äärestä. Olimme siinä kaksi
yötä. Uimme, kävimme lenkillä rannalla ja ostamassa
jätskiä pursiseuran paviljongista.
Sitten iski korkeapaine ja pläkä. Ajoimme koneella kuumassa
kelissä ohi pakokaasunhajuisen Köpiksen ja Kastrupin
lentokentän. Poikkesimme Rungstedtissä ostamassa provianttia, mm.
hyvää tanskalaista täysjyväruisleipää,
lämpimiä savustettuja sillejä ja Elefanttia &
Ålborgia, tietysti.
Jatkoimme matkaa koneella samantien ja yhtäsoittoa Anholtin saarelle asti,
jonka etelärannalle ankkuroimme aamuviideltä 7.7. Saarta reunustaa
autio hiekkaranta. Vietimme päivää snorklaillen kirkkaassa
vedessä meritähtiä ihaillen. Vedessäkin maistui jo
valtameren suola.
Seuraavana aamuna terävän aallon isku Ladyn keulaan herätti. Oli
alkanut tuulla etelästä. Ankkuri pikaisesti ylös ja koneella
ulos.
Seuraava etappi oli Skagen, jonne saavuimme yöllä. Ja oli
pimeää kuin saappaassa. Katuvalot loistivat kuin syksyllä.
Mieliinpainuva tunnelma keskikesällä Pohjoisen asukkaalle. Emme
käyneet maissa täällä. Bunkrasimme vain aamulla
perätankin täyteen.
Aamu alkoi sarastaa harmaan utuisena. Aallot alkoivat selvästi
ikään kuin venyä, mikä on merellä ensimmäinen
merkki tuulen asettumisesta, vaikkei sitä itse tuulesta vielä
havaitsisikaan. Herätimme tytöt vahtiin ja painuimme pehkuihin.
Inkeri kertoi että iso Saksalainen vene oli muuttanut kurssia ja tullut
likelle ihmettelemään Suomalaista pikkupaattia.
Aamupäivän kuluessa tuuli tyyntyi täysin ja vain isot
kiiltävät mainingit meitä tuudittelivat.
Iltapäivällä saatiin Norjan ranta näkyviin ja illalla
ankkuroimme Sandön suojaiseen lahteen. Tunsimme olevamme jo melkein
perillä. Reissumiehen on hyvä olla optimisti.
Sandö on kaunis kalliosaari. Aamulla lapset soutelivat Bombardilla ja
leikkivät lahteen puikahtaneen pyöriäisen kanssa, joka sukelteli
edes takaisin jollan alta.
Seuraava koetuksen paikka olisi Norjan rannikon pahamaineisin paikka Stadt,
joka on pakko kiertää. Tällä kohtaa Pohjanmeri ja Atlantti
lyövät kättä ja se välistä läiskyy.
Norfjordin suulla kuitenkin jo tuli päälle eka myräkkä
tällä rannalla. Kerkesimme nipin napin Hennöyn saaren suojaan
ankkuriin. Keliä kesti kolme päivää. Sadettakin tuli yhden
kokonaisen päivän kaatamalla. Vedettiin sikeetä urakalla. Kun ei
enää jaksettu alkoivat Sussu ja Tapsa kalastaa, ja hyvällä
tuloksella: ateriaksi seitä ja turskaa. Se oli päänavaus
maailman parhaille sapuskoille ja kalan tulo tasaisesti parani mitä
pohjoisemmaksi matka eteni.
Itse Stadt kierrettiin kauniissa säässä ja melkein
tyvenessä. Sen kunniaksi lorautettiin mukiin tanskalaista
mustaherukkaviiniä.
Ålesundin kohdalla proviantti vaati taas täydennystä. Ajankohta
lähestyi jo kauppojen sulkemisaikaa. Pyörittiin satama-altaassa
löytämättä vapaata laituripaikkaa. Viimein päätin
pudottaa ankkurin. Läheisestä Norjan Meripelastusseuran,
Redningselskapetin aluksesta R/S Haltenista huudettiin ettei siihen saa
ankkuroida. Vastasin, että ei me olla kuin puoli tuntia kun
käydään kaupassa. He tarjosivat ulkosivunsa kiinnityspaikaksi ja
neuvoivat lähimmän edullisen ostospaikan. Palattuamme kasseinemme
alettiin iskeä tarinaa Haltenin miehistön kanssa. He olivat kaikki
neljä vanhoja kauppa- ja kalastuslaivastomiehiä, joten juttua riitti
myöhään iltaan ja saimme luvan olla ulkosivulla yön
sillä ehdolla että nousemme ylös, jos heille tulee hälytys.
Aamulla meille ehdotettiin jäsenyyttä Redningselskapetissa.
Mitäs siinä kuin nimi paperiin ja jäseniä ollaan edelleen.
Redningselskapet on Norjassa kansanliike, jolla on toistasataavuotiset
perinteet, ja jota ylläpidetään vapaaehtoisvoimin,
rahapeliautomaattituloin ja lahjoituksin. Alusten miehistöt saavat
työstään palkkaa, mutta he päivystävätkin
aluksella 24 tuntia vuorokaudessa. Ensimmäisen Redningsköyta sarjan
suunnitteli Colin Archer, mies, joka rakensi myös kuuluisan Nansenin
retkikunnan polarlaivan Framin. Tämän päivän sköytat
ovat nopeakulkuisia nykyteknologian huippusaavutuksia joille ei ole olemassa
operatiivista säärajaa.
Ohitettuamme Trondheimin alkaa Norlandin rannikko. Ajamme läpi Foldan
pitkän avomeriosuuden loivissa rasvatyynissä mainingeissa. Dolman
saaren yllä yhtenä helleaamuna laskemme liitelevän yli 20
merikotkaa. Rörvikin jälkeen saavumme Vegan saaristoon. Yöt
alkavat jo olla valoisia. Päätämme pitää
täällä pitkästä aikaa vapaapäivän.
Ankkuroimme Oljensaön puhtiin, jota reunustavat koristeelliset kalksand
hiekkarannat.
Seuraavan päivän vietämme vapaasukeltaen ja valokuvaten
vedenalaista elämää, joka on täällä varsin
monipuolista. Keräämme myös sinisimpukoita, joita syömme
päivälliseksi.
Bodössä, joka sijaitsee napapiirillä käymme vielä
provianteeraamassa ja bunkraamassa loppureissua varten. Vierailemme tänne
tukeutuneella redningsköyta Ruthilla.
Retken viimeinen ankkuripaikka oli Arnöy Langfjord, Lyngeninvuonon
edustalla, latitudi 70N. jonne saavuimme keskiyöllä. Taallä
aisti tulleensa Lappiin. Tuntui tunturimaan ja jänkien tuoksu, näkyi
poroja ja yö oli kuin päivä, paitsi lämpötilaltaan,
joka oli nollan pinnassa. Oli uskottava, että perillä ollaan kohta.
Seuraava päivä 13.8. oli sateinen ja utuinen. Pilvet roikkuivat kuin
pitkät hameet Lyngenin alppien nilkoissa peittäen kaikki ihanat
näkymät. Ajoimme koneella tuon jäljellä olevan 36
meripeninkulmaa. Saavuimme illan suussa Lyngseidetiin. Loki näytti 2700
mpk. Berndt Ross, Lyngseidet Mekaniske Verkstedin johtaja oli meitä
vastassa. Otimme yhdessä rommiryypyn onnistuneen matkan kunniaksi.